« Негізінен Алла Тағала сендерге аманаттарды өз лайықты орындарға тапсыруларыңды және адамдардың арасына билік қылсаңдар әділдікпен билік қылуларыңды әмір етеді.» (Құран 4- сүре, 58- аят)
Қазақ ежелден ұрпағын әділдікке, адалдыққа, жауапкершілікке шақырып, құлағына «біреудің ақысын жеме», «ешкімнің ала жібін аттама», «аманатқа қиянат жасама» деп құйып отырған. Ар-ожданды биік қойып, адалдыққа ұмтылып, имандылықты бойына сіңірген ізгілердің ізін жалғастыру үшін имандылықтан, баба тәлімінен үлгі алудың маңызы зор. Әсіресе, әр адам өзіне жүктелген істі «ардың ісі» деп сезініп, берілген «аманатқа қиянат жасамаса», жемқорлықтың жібі үзіліп, әкімдеріміз әділдікті ұстанары, қарапайым халық зиянға ұшырамасы анық.
Көптеген адамдар «аманат» сөзін тар мағынада түсінеді, яғни олар «аманатты» адамдар сақтауға берген заттарды қорғау, сақтау деп қана түсінеді, ал шындығында Ислам дінінде оның мағынасы кең және ауқымды. Яғни, аманат ол – парыз, осы парызды атқаруда және оған дұрыс көңіл бөлуде сахабалар Аллаһ тағаладан жәрдем тілеп, бір-біріне сапарға шығар алдында мынандай насихат жасап тұрған: «Мен Аллаһ тағаладан сенің аманатыңның және істеріңнің игілікті аяқталуын тілеймін». (Термизи)
Шариғаттағы аманаттың мағынасы – барлық сеніп тапсырылған істерінде жауапкершілікті сезінуі және Аллаһ тағаланың алдында осы жөнінде есеп беретінін ұмытпауы. Осы жөнінде қасиетті хадис сөздерінде былай деп айтылған: «Барлықтарың қойшысыңдар және барлықтарың қол астарыңдағыларға жауап бересіңдер, имам қол астындағыларға жауапты, ер кісі қол астындағыларға жауапты, әйелі күйеуінің үйіне жауапты, қызметші қожайынның малына жауапты.» (Бухари)
Адам үлкен жетістіктерге жетуі және игіліктің биік сатысында болуы арқылы, өзін тек бұл дүние қиыншылықтарынан ғана емес, сондай-ақ қиямет күні жамандаққа ұшырап кетуінен сақтануы тиіс. Осы себептен Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын) осы екі істен сақтанып Аллаһ тағаладан жәрдем тілеген: «Ей Аллаһ! Аштық сәттегі қиыншылықтан қорға, өйткені ол нашар жолдас және біреуге қиянат жасаудан сақта, өйткені ол нендей жаман дос». Аштық – бұл дүние таршылығы, ал (аманатқа) қиянат – діннің жойылуы. Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын) пайғамбарлыққа дейін адамдар арасында «амин» (сенімді) деген атпен танымал еді. Сондай-ақ дәл осындай сипат Аллаһ тағала тарапынан келген барлық пайғамбарлардың бойында болған. Себебі Аллаһ тағала адамдардың арасынан ең жақсыларын, данышпандарын елші қылып жіберіп тұрған. Демек, өзіне мінез-құлықтың ең жақсысын сіңдірейін деген пенде, өмірдің ащысы мен тұщысына шыдап, әрдайым сенімді (амин) болуы тиіс. Аллаһ тағаламен, Оның пенделерінің құқықтарын сақтауда осындай мінез-құлық керек. Ол мінез басына қандай күн түссе де бір қалыпта сақталса – аманатшылдықтың белгісі болады.
Аманаттың тағы бір мынадай түсінігі бар: әр нәрсе өзіне тиісті лайықты орнында болуға тиіс. Лауазымдық мәртебе (қызмет) тек соған лайықты адамдарға ғана берілуі керек. Аманатты өз мойнына толығымен алып, бүкіл жауапкершілікті сезінетін, міндеттерін толығымен атқаратын адамдар ғана мұндай іске лайықты болып табылады.
Абу Зарр (р.а) Пайғамбарымыздан (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын): «Ей» Аллаһ тағала елшісі, мені бір жерге тағайындағың келмей ме?- деп сұраған еді. Сонда Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын) менің иығымнан қағып: «Ей Абу Зарра бұл – аманат. Сен бұл іске әлсіздеу келесің, егер адам істі жауапкершілігіне алып, сенімді ақтай алмаса, қиямет күні өкінішке және масқара болуға алып келеді» деп айтты.
Бұл туралы Жүсіп Баласағұн бабамыз:
Құты барға қызмет бер, жанастыр,
Бәзбіреуді қу, қақпаңнан әрі асыр, – деген екен.
Бұндай істі атқаруда біліммен, тәжіребие жеткілікті болмайды, сондай-ақ көркем-мінез бен терең иман да, егер өзіне сеніп тапсырылған міндеттерді орындай алмаса, жеткіліксіз болып табылады.
Біз лауазымдық қызметті тек сенімді ақтайтын адамдарға ғана беруіміз керек. Егер біз туысқандық, пара немесе басқа негізде басшылық қызметке лайықты емес адамдарды тағайындап, лайықтыны елемей қойсақ, онда біз біреудің ақысына қиянат жасаған боламыз. Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын) былай деген: « Араларыңда Аллаһ тағала лайық қылған адам бар бола тұрып, туысқандық себебінен лайықты емес адамды қызметке тағайындасаңдар, онда сендер Аллаһ тағалаға, Оның елшісіне және барлық мұсылмандарға қиянат жасаған боласыңдар». (Ғазали,Мұс.ахлағы) Бір істі сеніп тапсырғаннан кейін, ол істі өзінің жеке мақсаттарына, туысқандарының пайдасына қолдану қылмыс жасағанмен тең болып есептеледі.
Бәріміз білетіндей кез-келген ұйым өзінің қызметкеріне жалақы тағайындайды, ал кейбірлері осы жалақыдан тыс тағы табыс табады, әлбетте бұл өте ұятты және жағымсыз іс. Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын): «Егер біз біреуді бір іске тағайындасақ, біздің міндет оның бүкіл қажеттіліктерін қанағаттандыру, ал егер ол одан артық алса, заңсыз алған болып есептеледі» – деп айтқан.
Ал егер кімде-кім өз міндеттерін атқаруда Аллаһ тағала ескертулерін басшылыққа алатын болса, ол Аллаһ тағала жолында соғысқан адаммен тең болады. Бұл туралы Пайғамбарымыз (Оған Алланың игілігі мен сәлемі болсын) былай деген: «Қызметке тағайындалған адам өзіне тиісілі ақысын алып және басқалардың ақысын беріп отырса, үйіне қайтып оралғанша Аллаһ тағала жолында соғысушымен тең дәрежеде болады.» (Табари)
Пайғамбарымыз Мұхаммед (оған Аллаһтың игілігі мен сәлемі болсын) бір кісіні садақа жинаушы қылып тағайындайды, бір күні ол кісі келіп Пайғамбарымызға (оған Аллаһтың игілігі мен сәлемі болсын): «Мынау сіздікі, ал мынаны маған сыйға берді», – дейді, Аллаһтың елшісі (оған Аллаһтың игілігі мен сәлемі болсын) орнынан тұрып, Аллаһ тағалаға мақтау айтып былай деді: «Аллаһ тағала маған тапсырған іске мен сендердің араларыңнан бір адамды қызметке тағайындадым. Ол маған келгеннен кейін «мынау сіздерге, мынау маған» деп айтты, егер ол рас айтса, неге ол өз әке-шешесінің үйінде отырмады? Одан кейін көрейік, ол нәрселер оған қайдан келетінін. Мен Аллаһ тағаламен ант етемін, сендерден біреулерің өзіне тиесіліден артық алса, ертең оны Аллаһ тағала алдына көтеріп шығады. Мен сол күні Аллаһ тағаламен кездесерде сендерден біреулерің түйені басына артып шығуы немесе ешкіні бақыртып алып келулеріңді қаламаймын, – деді, содан соң ол екі қолын жоғары көтеріп, қолтығы көрінгенше, – Ей Аллаһым, сөзіңді жеткіздім»- деп дұға қылды.» (Ғазали,мұс.ахлағы)
«Алтын әзәзіл – аздырар, адал еңбек – бойыңды жаздырар» деп дана халқымыз айтпақшы алтын әзәзілдің арбауына ілігіп, мойнымызға жүктелген ардың ісін лайлап алмай, адал атқарайық. Біреу – әкім, біреу – би, біреу — қызметкер, біреу – дәрігер, енді біреу – қарапайым жұмысшы – әрбіріміз Алла тағаланың жүктеп тапсырған аманатын арқалап жүрміз. Елді әділдікпен, адалдықпен билеп, әр істің шешімінде әділ болу, парасатты тәлім беріп, өзіне жүктелген әрбір істің жауапкершілігін сезіну – Алла алдындағы аманатты адал атқарғанмен тең болады. Сондықтан, әрбір адам тек адамдардың аманатына қиянат жасаудан ғана емес, Алланың аманатына қиянат жасаудан қорқуы тиіс. Сонда ғана еліміздің шаңырағы биік, керегесі кең, берік болары хақ. Құлқынның қамын ойлайтын хайуан болмай, халқының қамын ойлайтын адам болайық.